Opbyg forretningsrobusthed med coopetition-strategier
Coopetitionens kraft i krisetider I en uforudsigelig verden udsættes virksomheder konstant for kriser – økonomiske nedture, geopolitiske konflikter, pandemier og forstyrrelser i forsyningskæder. Traditionelle forretningsmodeller fokuserer ofte på konkurrence som den primære strategi for overlevelse og vækst. Men nyere forskning viser, at coopetition – det vil sige samtidig samarbejde og konkurrence med rivaler – kan styrke organisationers robusthed markant. En nyere undersøgelse af Wojciech Czakon og Katarzyna Czernek-Marszałek, offentliggjort i Industrial Marketing Management, undersøger, hvordan virksomheder i turismesektoren anvendte coopetition under COVID-19-krisen. Studiet viser tydeligt, at virksomheder, der samarbejdede med konkurrenter, bedre kunne tilpasse sig, stabilisere driften og overleve – sammenlignet med dem, der kun brugte interne ressourcer. Centrale fund fra undersøgelsen: Fælles kriseforståelse er afgørende: Virksomheder skal fortolke kriser i fællesskab og udvikle